Podstawowym elementem powstania firmy sprzątającej jest otworzenie działalności, nie potrzeba tu koncesji czy specjalistycznych certyfikatów umożliwiających otworzenie tego typu firmy. Przyjrzyjmy się bliżej jak wygląda to od "kuchni". Specyfika tej pracy zmusza nas do nienormowanego czasu pracy, sprzątanie odbywa się w godzinach wieczornych lub wcześnie rano, często również w weekendy.
O czym należy pamiętać?
|
![]() |
Pracowity i sumienny pracownik - wizytówka Twojej firmy |
Bezpośrednią wizytówką Twojej firmy będą pracownicy, dlatego tej części tworzenia Twojej firmy nie możesz zbagatelizować.
W pierwszej kolejności przy zatrudnieniu osób zwróć uwagę na: doświadczenie oraz referencje. Pracowników
zatrudniaj na okres próbny, aby pod okiem stałych pracowników zweryfikować ich sumienność do pracy.
Jeśli chcesz aby Twoja firma profesjonalnie wyglądała, pamiętaj również o jednolitych ubraniach do pracy dla pracowników z logiem firmy na ubraniach. Będzie to dodatkowy atut w większych instytucjach, które będziecie sprzątać. Pamiętaj o szkoleniach dla pracowników (np. z zakresu obsługi nowych urządzeń). Jeśli oferujesz czyszczenie okien w biurowcach czy odśnieżanie dachów, to koniecznie będziesz musiał wyposażyć ludzi w bezpieczny i profesjonalny sprzęt (kaski, szelki, linki bezpieczeństwa).
Odpowiednia reklama dla pozyskania klientów |
Odpowiednia reklama dla pozyskania klientów
Najlepszym klientem, będą dla nas instytucje jak szkoła, banki, przedsiębiorstwa, szpitale lub duże firmy: W Krakowie, Szczecinie czy Warszawie za jednorazowe kompleksowe posprzątanie mieszkania (ok. 50 mkw.) można zażyczyć sobie ok. 250 - 300 zł. Miesięczne utrzymanie porządku w dużej firmie to koszt rzędu 2-4 tys. zł. W mniejszych miejscowościach stawki mogą być nawet o ok. 20-30 proc. niższe.
W okresie jesienno-zimowym warto działać na zasadzie pogotowia porządkowego. Wielu zarządców nieruchomości, obiektów wielkopowierzchniowych szuka grup do usunięcia zalegających liści, śniegu, lodu z posesji oraz z dachów. Dobrym pomysłem jest wystartowanie w przetargu na sprzątnie instytucji państwowych, co daje nam zapewnienie pracy na kilka miesięcy.
Zakup Maszyn i Urządzeń specjalistycznych - szczotka i mop to za mało |
Urządzenia sprzątające zapewnią nam szybką prace, dlatego warto o nich pamiętać, ofertę takich urządzeń można sprawdzić na wielu portalach oferujących tego typu asortyment (nowy jak również używany). Na początek należy zacząć od: odkurzacza przemysłowego, urządzenia do prania wykładzin, polerki oraz maszyny czyszcząco - szorującej. Może to być wydatek nawet rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Przykładowe oferty usług firm sprzątających |
Koszt całej inwestycji, czy to się opłaca? |
Wyposarzenie firmy | 15 000 - 20 000 zł |
Reklama | 2000 zł |
Strona Internetowa | 1000 zł - 2500 zł |
RAZEM | 33 000 zł |
Opłaty stałe ( ZUS, opłaty za pracowników, lokal) | 2000 zł |
Pensje 3 pracowników | 4800 zł |
RAZEM | 6800 zł |
Dochód w średnim mieście | |
Przychody miesięczne przy stałych zleceniach w 2 dużych firmach (sprzątanie codzienne, pielęgnacja otoczenia obiektu, odśnieżanie), stałe zlecenia w dwóch domach prywatnych |
9000 -11 000 zł |
Dochód - Opłaty stałe - Pensja = Razem |
2200 - 4200 zł |