Warunki sprzedaży obuwia dyktuje nam pogoda, gdy na zewnątrz upał sandały znikają z półek sklepu obuwniczego pędem, gdy zaś deszczowo zalegają w magazynach. Najlepszych rozwiązaniem na to mogą być wyprzedaże.
Kolejnym czynnikiem popytu naszych produktów jest moda. Nowe modele i fasony butów mogą spotkać się z zadowoleniem klientów co i dla nas jest satysfakcjonujące, gdy jednak minie się to z aprobatą to możemy niestety ponieść spore straty.
Zastanówmy się zatem na początek, jaki model obuwia chcemy sprzedawać, wachlarz wyboru jest bogaty: dziecięce, młodzieżowe, damskie, męskie, sportowe, z tworzyw sztucznych, skórzane, luksusowe. Wybór towaru wpływa na lokalizacje, w której chcesz otworzyć swój sklep. Najlepszym punktem na lokalizacje są uczęszczane ciągi piesze, pasażach handlowych, centra handlowe.
Ciekawostką jest to, iż warto wybierać lokalizacje, gdzie już istnieją sklepy obuwnicze, częstokroć klient przechodzący obok witryny sklepowej kupuje buty mimochodem, gdyż coś mu się spodobało, dlatego warto wzbogacać witryny o wystawki obuwia.
Koszt lokalu zależny jest od miejscowości w jakiej chcemy go otworzyć. W małym miasteczku kilkunastotysięcznym koszt będzie w granicach 1000-2000 zł natomiast na warszawskim Śródmieściu koszty wynajmu są nieco wyższe, ceny za metr kwadratowy oscyluje pomiędzy 75 zł a nawet 300 zł miesięcznie.
Ceny czynszu w warszawskich galeriach wahają się od 40 do 75 euro za metr kwadratowy. Za 100-metrowy lokal płacę więc ok. 20 tys. zł miesięcznie. Markowe produkty żyją nieco innym życiem, gdyż czynsz wkalkulowany jest w cenę asortymentu. Ceny butów w salonach markowych wahają się między 200 - 2000 zł. |
|
Wyposażenie na start |
Pamiętaj, iż sklep obuwniczy to nie tylko obuwie ale również niezbędne wyposażenie na start. Nie można zapomnieć o półkach i regałach czy ladzie dla doradcy handlowego. Regały do sklepu o powierzchni 20m2 to koszt ok 6-7 tys zł. Trzeba tez zadbać o klienta i zapewnić mu odpowiednie miejsce do przymierzenia obuwia: lustra, krzesła lub ławeczki. Łyżki i jednorazowe skarpetki to szczegóły, o których nie należy zapomnieć.
Zatowarowanie |
Tutaj musimy pamiętać, iż klient chce mieć wybór, dlatego nasz asortyment musi być odpowiednio dostosowany. Na początek można sprzedawać około 40 - 50 modeli butów. Naturalnie, do każdego modelu trzeba mieć przynajmniej po kilka sztuk z danego rozmiaru, co daje blisko 400 - 500 par. Para butów kosztuje w detalu średnio 20 - 200 zł, cena hurtowa jest o 40 proc. niższa, więc na zatowarowanie trzeba przeznaczyć około 50 tys. zł. Do tego trzeba zaopatrzyć się w akcesoria obuwnicze, które pozwolą na właściwą konserwację sprzedawanego obuwia.
Koszty |
Otwieramy sklep obuwniczy o powierzchni 70 m2, w pasażu handlowym w dużym mieście
INWESTYCJA | |
Remont lokalu | 4500 zł |
Wyposażenie | 35 000 zł |
Kasa fiskalna | 2000 zł |
Zatowarowanie | 150 000 zł |
Sprzęt do monitoringu | 2500 zł |
Założenie strony internetowej do sprzedaży wysyłkowej | 2000 zł |
Kaucja za 3 miesiące z góry | 15 000 zł |
RAZEM | 210 000 zł |
KOSZTY MIESIĘCZNE | |
Czynsz | 5000 zł |
Wynagrodzenie dla jednego pracownika (przy założeniu,że oboje właściciele także pracują w sklepie) |
2500 zł |
Zatowarowanie (uśredniony koszt miesięczny) | 33 000 zł |
Media | 1000 zł |
Reklama / gazetki | 200 zł |
Wynajem terminalu płatniczego | 100 zł |
Prowizja od tranzakcji płatniczych 1,7 % | 425 zł |
Środki czystości i materiały biurowe | 152 zł |
RAZEM | 42 377 zł |
PRZYCHÓD MIESIĘCZNY | |
Sprzedaż obuwia | 44 000 zł |
Sprzedaż torebek | 5000 zł |
Sprzedaż wkłądek do butów, środków do pielęgnacji i konserwacji obuwia | 1000 zł |
RAZEM | 50 000 zł |
PRZYCHÓD MIESIĘCZNY - KOSZTY MIESIĘCZNE | 7623 zł |