Jak otworzyć lumpeks

 

 

 

 

W ostatnich latach pozycja sklepów z używaną odzieżą znacznie się umocniła. Kryzys ekonomiczny nie jest tu jedynym czynnikiem, który wpłynął na taką sytuację. Czynnikiem, który gra większą rolę jest coraz większa chęć wyróżnienia się strojem na ulicy. Coraz częściej odwiedzamy lumpeksy, by znaleźć oryginalne, pojedyncze sztuki sukienek, kurtek, spodni czy innych części garderoby. Aby biznes zarabiał konieczne jest ,aby zaspokajał jakąś konkretną potrzebę na rynku. Założenie sklepu z używaną odzieżą jest dobrym pomysłem na biznes, ponieważ w ten sposób zaspokoimy coraz większą potrzebę posiadania oryginalnego stroju.

 

 

Dlaczego warto?

 

Kryzys oraz powiększające się bezrobocie przyczyniają się do tego, że rezygnujemy z zakupu kosztownej odzieży (nowej, markowej) na rzecz używanych. Obrót sklepów z nową odzieżą w ostatnich spada, a właściciele sklepów z odzieżą używaną odnotowują coraz to większe zyski i nic nie wskazuje na to, że miało się to zmienić. Ale nie oznacza to, że przeciętny klient zadowoli się byle czym. Klienci stali się bardzo wybredni w swoich poszukiwaniach, dlatego należy zaopatrzyć sklep w rzeczy o najwyższej jakości, markowe oraz bez widocznych śladów użytkowania. Jeżeli zadbasz o zaspokojenie tej potrzeby klientów, twój biznes jest skazany na sukces.

 

Dostawcy towaru

 

Zanim założysz swoją działalność gospodarczą należy przemyśleć kilka aspektów.

 Jedynym z nich jest towar i jego dostawca. Zastanów się czy chcesz oferować towar na wagę czy wyceniony i skąd będziesz sprowadzał towar.

 

Gdzie należy szukać dostawców? Najlepszym rozwiązaniem jest wycieczka po sortowniach, nie mylić z hurtowniami, skupach zagranicznych. Jeśli nie masz możliwości takiego wyjazdu znajdź kogoś stamtąd – Szukaj ofert i ogłaszaj się na tamtejszych forach czy portalach.

Obojętnie, czy osobiście, czy pośrednio będziesz się starać o towar pamiętaj o tym, żeby nie kupować w ciemno. Jeśli nie możesz zajrzeć do worków lub sprzedawca nie chce przesłać ci zdjęć – nie kupuj!

 

Podczas szukania dostawcy powinnyśmy jasno określić, z jakiego kraju będziemy importować towar. Dobrze jest, kiedy w okolicy nie ma sklepu z odzieżą używaną z tego samego kraju pochodzenia, gdyż każde źródło charakteryzuje się specyficznymi cechami.

  • Odzież angielska – na polskim rynku jest najbardziej popularna. Są to ubrania bardzo dobrej jakości oraz bardzo często w dobrym stanie, a wśród nich nie brakuje popularnych marek w przystępnej cenie.
  • Odzież holenderska – kierowana głównie do pań. W ofercie znajduje się pełno spódnic, bluzek, tunik często markowych.
  • Odzież włoska – uchodzi za najbardziej ekskluzywną i elegancką. Posiadanie takiej odzieży podniesie prestiż naszego sklepu i na pewno przyciągnie klientów.
Dotacje

 

Mały, osiedlowy sklep można już otworzyć za kwotę: 12 000 -18 000 zł. Jeżeli nie masz takiej kwoty lub planujesz większy sklep dobrze jest poszukać wszelkiego rodzaju dotacji.

 

W Urzędzie Pracy można uzyskać 20 000 zł bezzwrotnej dotacji na posiadanie własnego sklepu z odzieżą używaną. Aby ubiegać się o takie dofinansowanie należy mieć status osoby bezrobotnej oraz spełnić kilka warunków. Taka dotację otrzymujemy z góry, dlatego nie ma potrzeby wniesienia wkładu własnego, a dofinansowanie uzyskuje się nawet w ciągu 6 tygodni.

 

Jeżeli nie spełniasz warunków Urzędu Pracy – nic straconego. Możesz starać się o pomoc ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Bezzwrotna dotacja w wysokości 40 000 zł jest przeznaczona również dla osób aktywnych zawodowo. Niestety postępowanie jest wieloetapowe i czasochłonne (ok. 8 miesięcy).

 

Lokalizacja

 

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na powodzenie biznesu jest lokalizacja. Poszukiwania lokalu należy zacząć w miejscu, w którym codziennie przechodzi dużo ludzi ze szczególnym naciskiem na kobiety.

 

Dobrym rozwiązaniem może być lokal w pobliżu placu targowego. Jeżeli w tym miejscu ludzie przechodzą wyłącznie w dzień targowy należy zrezygnować z takiego punktu, jest on dobrym rozwiązaniem jedynie, gdy codziennie jest duży ruch lub targ odbywa się co dzień. Lokal musi być łatwo dostępny dla potencjalnych klientów, dlatego miejscami godnymi uwagi są: centra miast, okolice przystanków autobusowych oraz pasaże handlowe.

 

Nie zawracaj sobie głowy lokalami na uboczu, chyba, że jest on Twoją własnością. W takim wypadku przemyśl jeszcze raz opłacalność biznesu. Brak comiesięcznych kosztów za wynajem powinien zrekompensować niższe obroty w sklepie związane z gorszą lokalizacją.

 

Wielkość sklepu ma drugorzędne znaczenie i zależy jedynie od zasobności portfela. Z powodzeniem możemy prowadzić mały butik o wielkości 25-30m2 jak i wielki 200-metrowy sklep, jeżeli tylko lokal będzie znajdował się w odpowiednim miejscu.

 

Sprzedaż przez internet

 

Jeżeli mimo największych starań nadal nie możemy znaleźć odpowiedniego lokalu, można zastanowić się nad sprzedażą w Internecie. Coraz więcej osób (sprzedawców jak i konsumentów) wybiera właśnie ten sposób handlu. Mimo niskich kosztów początkowych należy dobrze przemyśleć ten wariant, ponieważ konkurencja w tym segmencie jest już bardzo duża, a wysokie koszty przesyłki odstraszają dużą ilość potencjalnych klientów, którzy są zainteresowani drobnymi zakupami.

 

Jeżeli jednak nadal chcesz prowadzić sprzedaż przez Internet, zaoferuj specjalne pakiety (np. dla dziewczynki w rozmiarze 105-115). Takie zestawy można z powodzeniem sprzedaż drożej niż każde z osobna.

 

Wybór formy opodatkowania

 

Dla osób z małymi butikami dedykowana forma opodatkowania to Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (3%) bez VAT i bez kasy fiskalnej na początku. Taka forma rozliczenia ogranicza niepotrzebne wydatki np. na usługi księgowych czy opłaty związane z podatkiem VAT.

 

Jak to wygląda? Należy prowadzić dziennik dziennej sprzedaży, wpisując zarobek każdego dnia, a na koniec miesiąca należy zsumować ten przychód. Podatek wynosi 3 % tej sumy i należy go odprowadzić do Urzędu Skarbowego.

Jest to idealna forma dla małych sklepików i butików, lecz należy pamiętać, że korzystanie z takiej formy jest możliwe w przypadku, kiedy przychody nie osiągną kwoty 20 000 zł w danym roku kalendarzowym. W momencie, gdy ta kwota zostanie przekroczona należy zaopatrzyć się w kasę fiskalną.

 

Rejestracja działalności gospodarczej

 

Rejestracja działalności gospodarczej składa się z 3 podstawowych kroków. Pierwszym z nich jest wpis do Ewidencji Działalności Gospodarczej. W tym celu wypełniamy wniosek EDG-1 w Urzędzie Gminy lub Urzędzie Miasta. Należy wpisać kod PKd, w tym przypadku będzie to 47.71.Z oraz 47.79.Z – Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach oraz sprzedaż detaliczna artykułów używanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.

 

Kolejnym krokiem jest założenie firmowego konta bankowego. Nie jest to obowiązkowe, lecz bardzo przydatne, ponieważ w ten sposób łatwiej prowadzić wszelkie rozliczenia skarbowe i podatkowe. Warto rozejrzeć się za takim kontem, którego koszty prowadzenia będą darmowe.

 

Na sam koniec należy udać się do Urzędu Skarbowego oraz ZUS w celu złożenia dodatkowych dokumentów. Należy tu pamiętać, aby nie rejestrować firmy jako płatnika VAT.

 

Koszty otwarcia sklepu

 

Nie należy otwierać własnej działalności pod wpływem impulsu, zawsze należy wstępnie przekalkulować koszty związane z otwarciem i prowadzeniem biznesu. Początkowo pieniądze wydamy na remont, wyposażenie, zakup towaru oraz reklamę.

 

Bez remontu się nie obejdziemy. Zawsze jest tak, że nowo wynajęty lokal trzeba przystosować do nowej funkcji. Coś trzeba poprawić, pomalować, coś zmienić według własnego uznania. Rozsądnie inwestuj w poprawienie strony wizualnej swojego sklepu. Lokal musi wyglądać schludnie i czysto, lecz nie należy przeznaczać zbyt dużo pieniędzy na stronę estetyczną sklepu. Koszty remontu powinny zamknąć się w kwocie nie większej jak 1 500 zł.

 

Kolejne koszty pochłonie wyposażenie lokalu. W sklepach z odzieżą używaną sprawdzą się systemy rurowo-kulkowe, które wyglądają bardzo estetycznie, a zawieszone rzeczy wyglądają przejrzyście. Należy tak zaprojektować wyposażenie wnętrza, aby wyglądało estetycznie, przejrzyście i aby klienci nie musieli się przepychać między sobą, dlatego oprócz systemu rurowo-kulkowego należy zainwestować w kilka stojaków, wieszaki, półki oraz ladę. Koszty wyposażenia powinny wynosić miedzy 3 000 zł a 5 000 zł.

 

Najwięcej pieniędzy wydamy na zakup odzieży. Na sklep o powierzchni ok. 30m2 powinniśmy się liczyć się z zakupem ok. 150-200 kg odzieży sortowanej na start oraz 20-50kg tygodniowo. Zakup ubrań na start wyniesie ok. 7 000 zł.

 

Ostatnim aspektem, na który wydamy pieniądze przy otwarciu lumpeksu jest reklama zewnętrzna. Ważne jest dobre oznakowanie sklepu z zewnątrz. Koszt szyldu powinien się mieścić w kwocie 1 000zł.

 

Powinniśmy mieć odłożone pieniądze, na co najmniej 2 miesiące prowadzenia sklepu. W tym czasie reklama dopiero teraz zaczyna działać a sklep odwiedza coraz więcej klientów. Może się okazać, że przez pierwsze dwa miesiące będziesz musiał dokładać do interesu i dopiero po tym czasie sklep zacznie na siebie zarabiać. Warto mieć w zanadrzu ok. 2 000 – 3 000 zł.

 

Gdy, podsumujemy wszystkie wydatki początkowe oraz środki na pierwsze miesiące funkcjonowania sklepu wychodzi, że należy liczyć się z kosztami 13 000 – 18 000 zł.

Koszty prowadzenia sklepu

 

Poniżej przedstawię koszty, które poniesie przykładowy butik o wielkości 30m2, którego właściciel będzie jednocześnie sprzedawcą.

 

Wynajem lokalu 800 zł
ZUS 350 zł
Towar (150 kg) 5 000 zł
Reklama 200 zł
Media i inne wydatki 300 zł

 

Łącznie, co miesiąc powinnyśmy liczyć się z kosztem ok. 6 500 zł.

Prowadząc sprzedaż 24 dni w miesiącu dzienna sprzedaż powinna średnio wynosić ok. 250 zł. Pamiętajmy o tym, że w dniu dostawy utarg jest o wiele większy (nawet ponad 1 000 zł) niż w pozostałe dni, gdzie utarg będzie w granicach 100 – 150 zł.

 

Towar: Sort czy nie sort?

 

Gdy załatwiliśmy już wszystkie formalności to jest to moment, kiedy już ostatecznie musimy podjąć decyzję czy będziemy sprzedawać odzież sortowaną czy też odzież niesortowaną. Różnice są dość znaczne i istotne, dlatego należy to dokładnie przemyśleć.

  Odzież sortowana Odzież niesortowana
Zalety
  • niezmienna jakość towaru (brak ubrań brudnych czy uszkodzonych) oraz brak odpadów, które trzeba by zutylizować
  • często odzież nowa, markowa czy z metkami
  • możliwość wyboru poszczególnych kategorii (np. tylko odzież dziecięca, tylko odzież damska)
  • możliwość wglądu w worki przed kupnem
  • nie potrzeba wielkich magazynów i sortowni
  • dużo niższa cena w porównaniu z ceną zakupu odzieży sortowanej.
  • możliwość większego zarobku niż w przypadku odzieży sortowanej ( o ile trafimy na dobrą partię towaru)
Wady
  • wyższa cena niż w przypadku odzieży niesortowalnej.
  • możliwość występowania markowej odzieży, lecz już niemodnej.
  • brak możliwości sprawdzenia towaru przed kupnem
  • istnieje możliwość, że dużą część zakupionego towaru wyrzucimy do śmieci, ponieważ nigdy nie wiadomo, co znajduje się w workach
  • utylizacja rzeczy, które nie nadają się do sprzedaży
  • praca związana z przesortowaniem oraz praniem towaru.

 

Certyfikaty

 

Nie jest prawdą, że handlując odzieżą używaną należy posiadać certyfikaty o dezynfekcji i dezynsekcji. Certyfikaty te są wymagane tylko w przypadku handlu tzw. niesortem, gdyż jest traktowany jako odpad. W przypadku odzieży sortowanej certyfikaty nie są wymagane.

 

Towar: Wieszak czy kilo?

 

Jeszcze tak niedawno bardzo popularną formą była sprzedaż na kilogramy. Towar był powrzucany w boksy, a klienci je przeszukiwali w celu znalezienia co bardziej atrakcyjnych ubrań, Jest to wciąż dobre rozwiązanie, jeżeli sklep znajduje się na wsi lub małym miasteczku, gdzie bardziej niż marka liczy się cena.

 

Coraz częściej odchodzi się od modelu sprzedaży na wagę na rzecz wyceniania odzieży na wieszaku, przez co „lumpeks” zmienia się w ładny butik z odzieżą używaną. Wycena każdego ciuszka z osobna na pewno jest bardziej czasochłonna, lecz dzięki temu nasz sklepik staje się dzięki temu bardziej ekskluzywny i atrakcyjny.

 

Towar: Odzież damska, męska czy dziecięca?

 

Zanim otworzysz sklep musisz przemyśleć, jaki towar chcesz oferować. Po upływie pierwszych kilku miesięcy prawdopodobnie będziesz musiał zweryfikować ten swój pierwszy wybór. Dlatego, aby zmiana ta była jak najmniejsza i najmniej kosztowna, dobrze jest zapoznać się z uwagami innych sprzedawców.

 

Zamawiając towar musimy pamiętać o tym, że klientami sklepów będą głównie kobiety i młodzież. Głównie na te dwie grupy należy skierować uwagę, zwłaszcza, gdy mamy bardzo ograniczoną powierzchnię sklepu. Najważniejszym elementem naszego asortymentu będzie odzież damska.

 

Jeżeli mamy większy metraż, dobrym pomysłem będzie zagospodarowanie pozostałego miejsca przez odzież dziecięcą. Kobiety często też szukają odzieży dla swoich dzieci, a jak wiadomo nowe ubrania dla dzieci są bardzo drogie.

 

Odzież męska stanowi najmniejszy procent z całej sprzedaży, więc jeśli ogranicza nas metraż w sklepie należy przynajmniej na początku z niej zrezygnować. Jeżeli jednak zauważymy, że odzież męska cieszy się większym zainteresowaniem niż odzież dziecięca powinniśmy zastanowić się nad zmianą asortymentu.

 

Nie ma sensu oferować czegoś, co po prostu się nie sprzedaje, dlatego decyzje o zmianach asortymentowych powinny być podejmowane rozsądnie po przeanalizowaniu klientów odwiedzających nasz sklep oraz ich potrzeb. Jeżeli zaistnieje potrzeba zmiany asortymentu należy o tym poinformować potencjalnych klientów, gdyż być może ktoś wcześniej niezainteresowany teraz znajdzie coś dla siebie.

 

Dostawa i wyprzedaże

 

Podstawą jest przyjęcie jednej, spójnej strategii dostaw i wyprzedaży. Klienci będą zdezorientowani, jeżeli będziesz organizował dostawy, kiedy będzie Ci się podobać. Przyjęło się, że dostawa jest organizowana co tydzień. Kluczowym elementem jest ustalenie dnia tygodnia, w którym taka dostawa będzie miała miejsce. Powinniśmy się wyróżniać dniem dostawy od konkurencji – konkurencja czwartek, to my np. poniedziałek. Jeżeli zaś sklepik jest ulokowany w sąsiedztwie targu, dzień dostawy w naszym sklepie powinien zgrać się z dniem targowym.

 

Wyprzedaże obowiązuje ten sam system. Powinien być stały i nie dezorientować klientów. Jeżeli nowa dostawa jest w poniedziałek to wyprzedaże ustalmy np. w czwartek – 10%, piątek - 20%, sobota – 30%. Ważne jest, aby nie ustalać promocji od tak, tylko żeby były one podparte stałym systemem. Warto też raz w miesiącu zrobić mega wyprzedaż, dzięki której będziemy mieć możliwość pozbycia się ubrań zalegających na wieszakach.

 

Promocja i reklama

 

Aby przyciągać klientów musimy systematycznie organizować akcje promocyjne oraz reklamowe, choćby symboliczne. Sposobów na promocję butiku jest kilka:

  • Ulotki – sprawdza się w dużych miastach, wystarczy na poczcie zapytać o ilość adresów w najbliższej okolicy i roznieść ulotki do skrzynek pocztowych.
  • Ogłoszenie w lokalnej gazecie – to dobry sposób na poinformowanie o otwarciu nowego sklepu, ponieważ trafia do wielu osób.
  • Koziołek przed sklepem – jest idealnym sposobem na ogłaszanie bieżących akcji promocyjnych, ponieważ w każdej chwili można zmienić napis bez ponoszenia jakiejkolwiek opłaty. Dzisiaj – Dziś przy zakupie powyżej 50 zł dodajemy niespodziankę, Jutro – Dziś do zakupów powyżej 50 zł dostaniesz dowolny pasek gratis!
  • Plakaty – mają taką samą rolę jak koziołek, z tą różnicą, że może być ich więcej, trafią do większej ilości potencjalnych klientów i mogą zawierać więcej informacji. Pamiętaj o tym, aby plakaty były eleganckie i schludne. Unikaj odręcznie napisanych kartek z informacją o promocji, o wiele lepiej jest wydrukować taki plakat.
  • Poczta pantoflowa – wbrew pozorom ma ogromną siłę przyciągania klientów, zwłaszcza w małych miejscowościach, wśród sąsiadów z jednej dzielnicy czy na wsiach.

 

Drugi sklep

 

Mega wyprzedaże nie zawsze są dobrym pomysłem na wyzbycie się zalegającego towaru. Czasem zdarza się tak, że bardzo atrakcyjny towar nie może znaleźć nabywcy. Szkoda taki towar sprzedawać za bezcen na promocji. Może warto zastanowić się nad otwarciem kolejnego sklepu. Drugi sklep generuje oczywiście kolejne koszty, ale podstawową zaletą posiadania kilku sklepów jest możliwość wymiany towaru pomiędzy sklepami – w ten sposób możemy małym kosztem zaopatrywać oba sklepy w towar.

 

Kradzieże

 

W sklepie z odzieżą jesteśmy narażeni na kradzież ze strony klientów, jak i ze strony pracowników. Jeżeli sprzedawcą jest tylko właściciel to pozostaje mu obserwacja potencjalnie niebezpiecznych klientów. Jeżeli zaś właściciel zatrudnia dobrym rozwiązaniem jest zamontowanie kamer oraz wywieszenie informacji o tym, że obiekt jest monitorowany. Powinno to odstraszyć zarówno klientów- złodziei jak i nieuczciwych pracowników.